Reklama lokalnego biznesu
4 min czytaniaKażdy przedsiębiorca prowadzący czy to większą, czy mniejszą firmę, chce dotrzeć ze swoimi produktami do jak największej liczby odbiorców, w końcu to warunkuje przyszłe zyski. Co zatem może zrobić firma, która działa na stosunkowo niewielkim terenie i nie ma dużego budżetu? Reklama lokalnego biznesu może być równie skuteczna, jak promocja wielkiej korporacji. Wciąż dobrze sprawdzają się metody tradycyjne, takie jak np. ulotki reklamowe.
Niemniej jednak era marketingu internetowego ma się w najlepsze i to właśnie tam można znaleźć sposoby na promocję marki, nie wydając na to kroci! Bez względu na to, czy zasięg naszych działań jest czysto lokalny, potencjalni klienci i tak będą szukać jakiejkolwiek wzmianki o firmie, usługach czy produktach właśnie w Internecie, gdzie nasi konkurenci już dawno są. Chcąc odnieść sukces w branży, nie możemy zatem pominąć także przestrzeni wirtualnej…
Poza tym zawsze możemy zwyczajnie poszerzyć sprzedaż, wprowadzając to, co oferujemy lokalnie – także w obieg globalny za pomocą sklepu online.
Reklama lokalnego biznesu – od czego zacząć?
Przede wszystkim na skupieniu się na tym, co chcemy przekazać odbiorcą, jakie są mocne strony naszej firmy i nad czym jeszcze powinniśmy popracować. Jest wiele działań promocyjnych, na które może pozwolić sobie lokalna firma: ulotki promocyjne, wizytówka w Google, profil w mediach społecznościowych, prowadzenie bloga firmowego czy marketing szeptany, to tylko niektóre z nich.
Ulotki reklamowe jako skuteczna forma reklamy
Ta forma promocji wciąż jest jedną ze skuteczniejszych a przy tym stosunkowo tanich. Dobra ulotka skupia się przede wszystkim na chwytliwym haśle, zapadającym w pamięć i minimalnej ilości tekstu. Mając drukarkę i najprostszy program graficzny, czy nawet zwykły edytor tekstu – można samemu przygotować ciekawą ulotkę. Większość drukarek jest dziś przygotowana do druku na różnego rodzaju podłożu, także o większej gramaturze. Samodzielne przygotowanie ulotki i jej druk bardzo obniża poniesione koszty. Ulotki można rozdawać bezpośrednio, roznosić do skrzynek pocztowych, dołączać do prasy, czy zostawić w sklepie.
Z drugiej strony trzeba się nastawić na dużo pracy w terenie np. reklama firmy w Łodzi przy pomocy tylko i wyłącznie ulotek promocyjnych może być nieco uciążliwa i mniej efektywna niż ta sama forma reklama prowadzona w mniejszym rejonie. Wówczas nie jest potrzebny aż tak duży nakład. Im większy rejon lokalnych działań, tym bardziej przyda się dodatkowe wsparcie w postaci promocji w sieci. Opcji jest wiele. Skupmy się na tych najpopularniejszych i jednocześnie niedrogich.
Profil firmy w Google Maps
Wizytówka firmy w Google to jedna z podstawowych rzeczy, na którą powinna zdecydować się firma. To bowiem swoisty jej profil, na których odbiorcy będą mogli znaleźć tak podstawowe informacje, jak: adres, godziny otwarcia czy numer kontaktowy, co więcej prowadzenie go jest całkowicie darmowe. Wszystko to sprawia, że reklama lokalnego biznesu w Google Maps, czyni firmę lepiej widoczną dla potencjalnych klientów. Aby wizytówka w Google mogła przynieść pełnię korzyści, należy pamiętać o aktualizacji danych, doborze słów kluczowych czy zamieszczeniu adekwatnego zdjęcia, które szybciej utrwala się w świadomości użytkowników, niż przeczytany tekst.
Reklama lokalnego biznesu za pomocą social media
Kolejnym skutecznym narzędziem marketingu w sieci są profile na portalach społecznościowych. Facebook, Instagram, Twitter czy Tik-Tok to właśnie jedne z nich. Obecność firmy w social mediach pozwala budować zaangażowanie, zwiększyć jej rozpoznawalność i dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Prowadzenie konta nic nas nie kosztuje, ale wymaga regularnych i przemyślanych działań.
Własna strona internetowa
Jeżeli dopiero stawiamy pierwsze kroki w przestrzeni wirtualnej jako przedsiębiorcy, nie musimy od razu tworzyć rozbudowanej strony internetowej z funkcjonalnym sklepem. Na początek wystarczy tzw. one page. To coś bardziej rozbudowanego niż wizytówka w Google, co pozwoli zaprezentować odbiorcom własną ofertę. Możemy postawić także na adres strony z lokalną końcówką, która pozwoli na dotarcie do określonej grupy użytkowników, a jednocześnie wyróżni nasz biznes. Dzięki formularzowi kontaktowemu klienci będą mogli zadać pytania, a na stronie znajdzie się także miejsce do załączenia odnośników do konta w social mediach, czy chociażby profilu na najpopularniejszych platformach sprzedażowych. Swoja droga to doskonała alternatywa do sklepu internetowego, ale strona typu one page zwiększa dodatkowo zasięg i buduje pozytywny wizerunek firmy.
Marketing szeptany i inne rodzaje marketingu treści
Chyba każdy z nas spotkał się z bardzo charakterystyczną formą, jaką jest reklama lokalnego biznesu w postaci wymienianych między sobą zdań np. o danym produkcie czy usługach. Te zabarwione pozytywnie są właśnie marketingiem szeptanym, a te o charakterze negatywnym zaliczają się z kolei do marketingu szemranego. Robienie szumu wokół danej rzeczy i zachęcanie do rozmowy o niej, jest często wykorzystywane w sieci, a jednocześnie stanowi jedną z tańszych i skuteczniejszych form promocji. Innym rodzajem marketingu wykorzystującego treść jest, chociażby prowadzenie bloga firmowego, a także marketing rekomendacji, w którym to klienci sami z siebie, chcą zostawić pozytywną opinię i w związku z tym potrzebna jest obecność naszej firmy w sieci, żeby mogli to zrobić.
Reklama lokalnego biznesu — podsumowanie
Promocja własnej działalności nie musi wiązać się z dużymi nakładami finansowymi. Poza tradycyjnymi ulotkami, które nadal są bardzo skuteczne, warto postawić także na marketing w sieci. Większość klientów już tam właśnie jest!